Minder werkdruk
Bij zes verschillende huisartspraktijken in de regio Salland heeft HCDO onlangs een uitgebreide praktijkscan uitgevoerd. Doel van deze scans was om de huidige situatie in beeld te brengen. Hoe zijn de werkprocessen van de assistenten nu ingericht? Wat hebben praktijken zelf al gedaan om de werkdruk te verlagen en hoe kijken assistenten aan tegen innovatieve oplossingen? Een zorg bij digitaliseren zou kunnen zijn dat het werk daardoor minder leuk wordt. Uit de scan bleek dat de doktersassistenten open staan voor vernieuwing, zo lang hun werk maar afwisselend blijft.
Innovatie
De inzichten en best practices uit de praktijkscans worden nu binnen de HCDO gedeeld. De volgende stap is het concreet testen van vier innovaties. De eerste resultaten van de pilots worden na de zomer verwacht.
Terugbelfunctie
De huisartsenpraktijken in Bathmen hebben van april tot juli 2025 de terugbelfunctie uitgetest. Het telefoniesysteem is zo ingericht dat een patiënt na 60 seconden wachttijd de optie krijgt om teruggebeld te worden. Een deel van de patiënten maakt gebruik van dit aanbod. De patiënten die aan de lijn blijven hangen, accepteren dat ze nog even moeten wachten. Dit geeft de assistente meer rust om ieder telefoontje zorgvuldig af te handelen.
Op bepaalde tijden krijgen patiënten als zij contact willen met de assistente alleen nog de optie om voor de terugbelfunctie te kiezen. Eén assistente verwerkt deze telefoontjes. De tweede assistente krijgt de ruimte om ongestoord andere taken uit te voeren.
Het doel van de pilot om de werkdruk beter te kunnen verspreiden over de dag is ruimschoots bereikt. Er heerst nu rust in de backoffice. De balie en het spreekuur kunnen ongestoord doordraaien, want collega’s hoeven niet meer bij te springen. Met de terugbelfunctie kan uitval van een collega, bijvoorbeeld door ziekte, eenvoudiger worden opgevangen. Deze innovatie uit het project draagt zeker bij aan een lagere werkdruk en meer werkplezier bij de assistenten!